انواع پسوند دامنه

انواع پسوند دامنه

COM.

COM. - انواع پسوند دامنه

پسوند .com رایج ترین و شناخته شده ترین پسوند دامنه است. این پسوند مخفف commercial به معنای تجاری است و بیشتر وب سایت‌های تجاری از آن استفاده می‌کنند. با این حال، هر کسی که می‌خواهد نام دامنه ای را ثبت کند، می‌تواند نامی‌را که به .com ختم می‌شود، ثبت کند، خواه از سایت آنها برای اهداف تجاری ویا غیره استفاده شود.

NET.

NET. - انواع پسوند دامنه

net یک دامنه سطح بالا است که به عنوان TLD نیز شناخته می‌شود. این پسوند برگرفته از کلمه network و در اصل برای شرکت‌هایی که در زمینه فناوری شبکه فعالیت دارند، توسعه داده شده است. net یکی از محبوب ترین نام‌های دامنه است که توسط شرکت‌های سراسر جهان برای راه اندازی تجارت آنلاین خود استفاده می‌شود.

ORG.

.ORG - انواع پسوند دامنه

نام دامنه org یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) از سیستم نام دامنه (DNS و ddns) است که در اینترنت استفاده می‌شود. این پسوند معمولاً توسط سازمان‌های غیر انتفاعی، پروژه‌های منبع باز و جوامع غیر انتفاعی استفاده می‌شود، این پسوند، یک دامنه باز است که می‌تواند برای هر شرکتی با هر هدفی استفاده شود.

INFO.

.INFO - انواع پسوند دامنه

پسوند .info یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) در سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت است. این نام از information به معنای اطلاعات گرفته شده است، اما این پسوند شرایط ثبت این دامنه، هیچ هدف خاصی را مشخص نمی‌کندو برای انواع سایتها قابل استفاده می‌باشد.

EDU.

.EDU - انواع پسوند دامنه

دامنه edu یکی از هفت دامنه عمومی‌سطح بالا است که ابتدا در سیستم نام دامنه اینترنت (DNS) ایجاد شده است. Edu مخفف education به معنای آموزش است زیرا برای موسسات آموزشی و دانشگاهی مانند دانشگاه‌ها، کالج‌ها یا موسسات تحقیقاتی ایجاد شده است.

MIL.

.MIL - انواع پسوند دامنه

نام دامنه mil دامنه حمایت شده سطح بالا (sTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت برای وزارت دفاع ایالات متحده و سازمانهای تابعه یا وابسته به آن است. این نام از ارتش گرفته شده است. این دامنه یکی از اولین دامنه‌های سطح بالا بود.

COMPANY.

.COMPANY - انواع پسوند دامنه

.COMPANY یک حوزه متمرکز بر تجارت است که به شرکت‌ها یک گزینه اضافی فراتر از دامنه‌های موجود مانند. BIZ و CO و… می‌دهد. این پسوند دامنه معتبر و حرفه ای است که اگر کسب و کار یا سازمان شما دارای شرکت به نام خود باشد، بسیار مناسب است.

GOV.

.GOV - انواع پسوند دامنه

نام دامنه gov یک دامنه پشتیبانی شده در سطح بالا (sTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت است. این نام از کلمه government به معنای دولت گرفته شده است، که نشان دهنده استفاده محدود آن از سوی نهادهای دولتی است.

PRO.

.PRO - انواع پسوند دامنه

نام دامنه .pro اولین و تنها دامنه سطح بالا است که منحصراً برای متخصصان (professionals) محدود شده است. این یک حوزه نشان دهنده حرفه ای بودن و اعتبار سایت است و شامل شرایط احراز هویت و تأیید است. دامنه‌های .pro بدون در نظر گرفتن صنعت، کشور یا سازمان برای همه متخصصان در دسترس است.

BIZ.

.BIZ - انواع پسوند دامنه

biz یک دامنه عمومی‌سطح بالا (gTLD) در سیستم نام دامنه اینترنت است. این پسوند برای ثبت دامنه‌هایی است که توسط شرکت‌ها و کسب و کارها استفاده می‌شود. این نام دامنه از کلمه business به معنای تجارت است.

MOBI.

.MOBI - انواع پسوند دامنه

نام دامنه mobi یکی دیگر از دامنه‌های عمومی‌سطح بالا (gTLD) در سیستم نام دامنه (DNS) اینترنت است. نام آن از کلمه mobile گرفته شده است. این پسوند دامنه در 11 ژوئیه 2005 توسط ICANN تأیید شد و توسط ثبت جهانی mTLD مدیریت می‌شود.

۲. CCTLD (Country Code Top-Level)

CCTLD (Country Code Top-Level) - انواع پسوند دامنه

به منظور تمایز یک کشور از کشورهای دیگر، حوزه‌های دو حرفی در نام دامنه‌ها ایجاد شد و با کشورها یا موقعیت‌های جغرافیایی مرتبط شد. به عنوان مثال .uk و .au، به ترتیب نماینده کشور‌های انگلستان و استرالیا هستند. همچنین در صورتی که ساکن ایران هستید میتوانید با ثبت دامنه .ir موقعیت مکانی خود را مشخص نمایید.

هنگامی‌که ccTLD‌ها (مخقق Country code top-level domains) ایجاد شدند، برای ثبت نام و استفاده توسط ساکنان آن کشور در نظر گرفته شده بود، اما برخی از کشورها به احزاب خارجی اجازه داده اند تا نام دامنه خود را با استفاده از کد کشور خود ثبت کنند.

به عنوان مثال در جدول زیر چند پسوند ccTLD آورده شده است:

.USمربوط به کشور آمریکا
.caمربوط به کشور کانادا
.deمربوط به کشور آلمان
Fr.مربوط به کشور فرانسه
.cnمربوط به کشور چین
.myمربوط به کشور مالزی
.atمربوط به کشور استرالیا
.seمربوط به کشور سوئد
.irمربوط به کشور ایران
.ukمربوط به کشور انگلستان
.inمربوط به کشور هند
.auمربوط به کشور استرالیا
.brمربوط به کشور برزیل
.ruمربوط به کشور روسیه
 .egمربوط به کشور مصر

3. sTLD (Sponsored Top-Level Domain)

sTLD (Sponsored Top-Level Domain) - انواع پسوند دامنه

دامنه سطح بالای حمایت شده(sTLD) یک دسته خاص از دامنه‌های سطح بالا (TLD) در سیستم نام دامنه (DNS) هستند که توسط شماره اختصاص داده شده اینترنت (IANA) نگهداری می‌شود. sTLD‌ها برای اهداف خاصی حامی‌مالی دارند. دامنه سطح بالای حمایت شده، ممکن است متعلق به یک جامعه یا قومی‌خاص، گروهی حرفه ای یا موقعیت جغرافیایی خاصی باشند. دو مورد زیر، نمونه‌هایی از sTLD دامنه‌هایی هستند که شرایط و ضوابط خاص خود را دارند.

.travel

.travel - انواع پسوند دامنه

نام دامنه .travel یک دامنه سطح بالا در سیستم نام دامنه اینترنت است. نام دامنه .travel در دسترس افراد و / یا سازمانهایی است که خدمات، محصولات یا محتوای مربوط به صنعت مسافرتی ارائه می‌دهند و یا قصد ارائه آنها را دارند. این برنامه توسط Donuts Inc حمایت می‌شود و ثبت نام‌ها از طریق ثبت کنندگان معتبر انجام می‌شود.

.aero

.aero - انواع پسوند دامنه

پسوند.aero (گرفته شده از هوانوردی) یک دامنه تحت حمایت سطح بالا (sTLD) است که در سیستم نام دامنه اینترنت استفاده می‌شود. این پسوند، اولین دامنه تحت حمایت سطح بالا است که بر اساس یک موضوع حوزه هوایی طراحی شده است. حوزه هوایی مختص شرکت‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌ها، سازمان‌های دولتی و افراد در زمینه‌های مرتبط با هوافضا است. این پسوند در سال 2002 ایجاد شد و توسط SITA اداره می‌شود. در واقع SITA شورای Dot Aero را ایجاد و اداره می‌کند.

Today.

Today. - انواع پسوند دامنه

با ثبت دامنه‌های .today، وب سایت شما یک پیام واضح را به مخاطبین شما ارسال می‌کند و آن این که سایت شما، آخرین اطلاعات و به روز ترین مطالب را ارائه می‌دهد. این اطلاعات میتواند شامل رویدادها، اخبار، آب و هوا یا سرگرمی‌باشد.

Cafe.

Cafe. - انواع پسوند دامنه

از آنجا که cafe در بسیاری از زبانها به معنی قهوه است، می‌توانید نام دامنه کافه را برای هر شغلی که مربوط به فروش، توزیع یا بررسی محصولات قهوه است، استفاده نمایید. این مورد برای بخش بزرگی از جامعه دوست داران قهوه جذاب است و به آن‌ها اطلاع می‌دهد که در سایت شما چه چیزی پیدا خواهند کرد.

Shoes.

Shoes. - انواع پسوند دامنه

این دامنه، یک آدرس وب عالی برای خرده فروشان کفش، طراحان، تولید کنندگان، عمده فروشان و حتی وبلاگ نویسان مد می‌سازد.

News.

News. - انواع پسوند دامنه

با نام دامنه .news، وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و کسانی که در صنعت اخبار هستند فوراً به عنوان یک منبع معتبر برای ارائه به روزترین اطلاعات شناخته می‌شوند. پسوند .news یک دامنه ساده در عین حال باهوش و خاص بوده و به وب سایت خبری شما اعتبار و رسمیت می‌بخشد.

Tech.

Tech. - انواع پسوند دامنه

پسوند دامنه .tech، به طور خاص برای برندها، شرکت‌ها، علاقه مندان، دانشجویان و غیره که به فناوری علاقه دارند، طراحی شده است. پسوند .tech به عنوان یک حوزه مرتبط با همه جنبه‌های فناوری شناخته می‌شود.

Support.

Support. - انواع پسوند دامنه

.support یک دامنه ایده آل جهت ایجاد صفحه یا وب سایت پشتیبانی مشترکین کسب و کار شما است. این پسوند یک هدف آشکار ایجاد می‌کند که در آن مشتریان می‌توانند به سوالات متداول، اطلاعات تماس و هر چیز دیگری که مربوط به پشتیبانی امور مشترکین است، دسترسی پیدا کنند.

Money.

Money. - انواع پسوند دامنه

نام دامنه MONEY برای وب سایت‌هایی که بر مسائل مالی تمرکز دارند، بسیار مناسب است. این دامنه می‌تواند برای وبلاگ مالی، وب سایت مشاور مالی یا صرفاً برای ارتباط حضور آنلاین شما با عبارت پول استفاده شود.

Boutique.

Boutique. - انواع پسوند دامنه

دامنه .boutique یک مرکز آنلاین برای صاحبان بوتیک در سراسر جهان فراهم می‌کند که به دنبال روشهای هوشمندانه و خلاقانه برای بازاریابی آنلاین محصولات هستند.

Audio.

Audio. - انواع پسوند دامنه

دامنه .AUDIO یک فضای دامنه باز است، به این معنی که هنگام راه اندازی سایت .AUDIO خود می‌توانید به تعریف انجمن .AUDIO نیز کمک کنید. این دامنه مناسب کسب و کارهایی است که در زمینه فیلم، رادیو، موسیقی، طراحی وب، یا تعمیر تجهیزات صوتی یا صنایع فروش دیجیتالی هستند، مناسب است.

Codes.

Codes. - انواع پسوند دامنه

از نام دامنه .CODES می‌توان برای اشاره به کد برنامه نویسی، نکات و ترفندهای بازی‌های ویدیویی، کدهای نرم افزاری یا هر چیز دیگری که مربوط به کلمه کد است استفاده کرد. این پسوند نیز یک دامنه باز بدون محدودیت است.

Io.

Io. - انواع پسوند دامنه

دامنه io در واقع یک دامنه ccTLD و مختص منطقه بریتانیا در اقیانوس هند است، اما در سال‌های اخیر شاهد مترادف بودن آن با فناوری، شرکت‌های بازی سازی و شرکت‌های نوپا نیز بوده ایم. دلیل اصلی این امر این است که در علوم کامپیوتر از IO معمولاً به عنوان مخفف Input/Output استفاده می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها