سئو یا SEO چیست؟

سئو چیست

SEO مخفف search engine optimization به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است. خدمات سئو سایت فرآیند انجام مراحلی است که به وب‌سایت‌ها یا سایت‌های تولید محتوا کمک می‌کند تا در رتبه بالاتر گوگل قرار گیرد.

تفاوت اصلی بین سئو و تبلیغات در گوگل در این است که سئو شامل رتبه‌بندی ارگانیک است، به این معنی که برای حضور در آن فضا پولی پرداخت نمی‌کنید. برای ساده‌تر کردن سئو میتوان گفت بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو به معنای برداشتن یک قطعه از محتوای آنلاین و بهینه‌سازی آن است، بنابراین وقتی کسی چیزی را در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو می‌کند، آن را در بالای صفحه نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، وقتی شخصی لازانیا را در گوگل تایپ می‌کند، احتمالاً به دنبال دستور غذا، مواد اولیه و دستورالعمل‌هایی برای طرز تهیه آن است. اگر مقاله ای در مورد تهیه لازانیا نوشته اید، دوست دارید مردم دستور پخت شما را پیدا کنند. برای اینکه هر کسی بتواند آن را پیدا کند، باید بالاتر از همه وب سایت‌های دیگر با دستور العمل‌های لازانیا قرار بگیرید. قائدتا با توجه به حجم بالای رقابتی کار آسانی نیست، اما این همان چیزی است که بازاریابی سئو به آن میپردازد.

به بیان دیگر زمانی که مردم محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما را در موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ و سایر موتورها جستجو می‌کنند، هرچه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه به کسب و کار خود خواهید داشت.

چرا سئو اهمیت دارد؟

چرا سئو اهمیت دارد؟ - سئو چیست

سئو بخش اساسی بازاریابی دیجیتال است زیرا هر ساله افراد زیادی با هدف تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات، تریلیون‌ها جستجو انجام می‌دهند. موتورهای جستجو اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندها و مکمل سایر کانال‌های بازاریابی است. دیده شدن بیشتر و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می‌تواند تأثیر مهمی‌بر درامد شما داشته باشد.

با این حال، نتایج جستجو در چند سال گذشته در حال تغییر بوده است تا به کاربران پاسخ‌های دقیق‌تر و اطلاعاتی مرتبط بدهد.

همچنین توجه داشته باشید، ویژگی‌هایی مانند نتایج غنی و منابع اطلاعاتی و دانش محور در نتایج جستجو می‌توانند جذب کاربران را افزایش دهند و اطلاعات بیشتری درباره شرکت شما به طور مستقیم در نتایج به کاربران ارائه دهند.

در مجموع، سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است. وقتی متوجه شدید که کاربران وب سایت شما چه می‌خواهند، می‌توانید آن دانش را در کمپین‌های خود (پرداخت و ارگانیک)، در سراسر وب سایت، در ویژگی‌های رسانه‌های اجتماعی خود و موارد دیگر پیاده سازی کنید.

سئو چگونه کار می‌کند؟

سئو چگونه کار می‌کند؟ - سئو چیست

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات‌ها برای خزیدن در صفحات وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست استفاده می‌کنند. این فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می‌تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) را برای کمک به شما پیدا کند و به شما کمک میکند که دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید، پیدا کنید.

در مرحله بعد، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها فاکتور یا سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات در نتایج جستجو برای یک پرس‌وجو به چه ترتیبی نمایش داده شوند. در مثال کتابخانه ما، کتابدار تک تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده است و می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داشت. به این صورت است که ربات‌های جستجو دقیقاً تخمین می‌زنند که یک وب‌سایت یا صفحه وب چقدر می‌تواند به جستجوگر آنچه را که جستجو می‌کند ارائه دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که برخلاف تبلیغات جستجوی پولی، نمی‌توانید برای به دست آوردن رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید، این بدان معناست که کارشناسان سئو باید تمام تلاش خود را به کار ببرند.

الگوریتم‌های جستجو و ابزارهای سئو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. بهینه سازی سایت و تولید محتوای خود با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند به رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

چرا به سئو نباید به عنوان یک راه‌حل کوتاه مدت نگاه کنیم؟

چرا به سئو نباید به عنوان یک راه‌حل کوتاه مدت نگاه کنیم؟ - سئو چیست

یک استراتژی بسیار سودمند برای دستیابی به موفقیت، بررسی طولانی مدت سئو است، زیرا این یک فرآیند مستمر است که باید همواره حفظ شود. استراتژی سئو یک فرآیند یکبار مصرف یا کوتاه مدت نیست، بلکه به تلاش و بازبینی و بررسی مداوم نیاز دارد. در نظر داشته باشید که اگر سئو را فقط در کوتاه مدت انجام می‌دهید، فقط تا حدی نتایج مثبتی برای شما به همراه خواهد داشت.

اصطلاحات رایج در سئو

۱. دامین آتوریتی

دامین آتوریتی - سئو چیست

Domain Authority (DA) یک امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده است که احتمال رتبه‌بندی یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) را پیش‌بینی می‌کند.

۲. پیج آتوریتی

Page Authority (PA) امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده است که پیش بینی می‌کند یک صفحه خاص چطور در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بندی می‌کند.

۳. صفحه نتایج موتور جستجو

صفحه نتایج موتور جستجو - سئو چیست

SERP همان صفحه ای است که یک موتور جستجو پس از ارسال درخواست جستجو توسط کاربر باز می‌گردد و به کاربر نمایش داده یشود. علاوه بر نتایج جستجوی ارگانیک، صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) معمولاً شامل جستجوی پولی و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستند.

۴. متا تگ

متا تگ - سئو چیست

متا تگ برای دادن اطلاعات مربوط به آخرین سند به روز شده استفاده می‌شود. این اطلاعات توسط مرورگرهای وب مختلف هنگام به روز رسانی صفحه وب استفاده می‌شود.

۵. انکرتکست

انکرتکست - سئو چیست

انکرتکست یا برچسب پیوند یا متن پیوند، متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک لینک HTML است. اصطلاح «لنگر» در نسخه‌های قدیمی‌تر مشخصات HTML برای چیزی که در حال حاضر به عنوان عنصر a یا تگ<a> نامیده می‌شود، استفاده می‌شد.

۶. میزان دیده شدن لینک‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل (Impression)

میزان دیده شدن لینک‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل - سئو چیست

Impression به این معنی است که کاربر پیوندی به سایت شما را در جستجو، سایتهای دیگر یا اخبار “دیده” است.

۷. کیورد

کیورد - سئو چیست

کلمات کلیدی ایده‌ها و موضوعاتی هستند که مشخص می‌کنند محتوای سایت شما در مورد چیست. از نظر سئو، کیوردز کلمات و عباراتی هستند که جستجوگران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند که به آنها “پرس و جوهای جستجو” نیز می‌گویند.

۸. لینک داخلی

لینک داخلی - سئو چیست

پیوند داخلی، یک پیوند بین دو صفحه در یک وب سایت است. آنها رتبه صفحه (یا ارزش SEO) را از طریق متن لنگر و محتوای اطراف به سایر صفحات منتقل می‌کنند. به زبان ساده، اگر پیوندهایی بین دو صفحه وب اضافه کنید، و آنها در یک دامنه یکسان هستند، آن‌ها لینک‌های داخلی هستند.

۹. لینک خارجی

لینک خارجی - سئو چیست

پیوندهای خارجی،‌ هایپرلینک‌هایی هستند که به هر دامنه ای غیر از دامنه ای که پیوند در آن وجود دارد (منبع) اشاره می‌کنند. به زبان ساده، اگر وب سایت دیگری به شما لینک دهد، این لینک، یک لینک خارجی به سایت شما در نظر گرفته می‌شود. به طور مشابه، اگر به وب سایت دیگری پیوند دهید، این نیز یک پیوند خارجی در نظر گرفته می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص استراتژی لینک سازی به مقاله بک لینک چیست رجوع نمایید.

۱۰. نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) - سئو چیست

نرخ کلیک (CTR) را می‌توان برای سنجش عملکرد کلمات کلیدی و تبلیغات و لیست‌های رایگان استفاده کرد. CTR تعداد کلیک‌هایی است که تبلیغ شما دریافت می‌کند تقسیم بر تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نشان داده می‌شود. (clicks ÷ impressions = CTR)

۱۱. خزیدن (CRAWLING)

خزیدن (CRAWLING) - سئو چیست

در دنیای سئو، خزیدن به معنای پیگیری لینک‌ها است. نمایه سازی (indexing) فرآیند افزودن صفحات وب در جستجوی گوگل است. در واقع خزیدن فرآیندی است که از طریق آن ایندکس شدن انجام می‌شود. گوگل در صفحات وب می‌خزد و صفحات را فهرست می‌کند.

۱۲. ثبت صفحات سایت در گوگل (INDEX)

ثبت صفحات سایت در گوگل (INDEX) - سئو چیست

ایندکس نام دیگری برای پایگاه داده است که توسط یک موتور جستجو استفاده می‌شود. ایندکس‌ها حاوی اطلاعات تمام وب سایت‌هایی هستند که گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) توانسته است پیدا کند. اگر وب سایتی در فهرست موتورهای جستجو نباشد، کاربران نمی‌توانند آن را پیدا کنند.

۱۳. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) - سئو چیست

بازاریابی موتورهای جستجو شکلی از بازاریابی اینترنتی است که شامل ارتقای وب سایت‌ها از طریق افزایش دید آنها در صفحات نتایج موتورهای جستجو عمدتاً از طریق تبلیغات پولی است.

۱۴. میانگین جایگاه کلمات کلیدی (average position)

میانگین جایگاه کلمات کلیدی (average position) - سئو چیست

میانگین جایگاه کلمات کلیدی، میانگین رتبه بندی URL‌های وب سایت شما برای پرس و جوها میباشد. به عنوان مثال، اگر URL سایت شما در موقعیت 3 برای یک پرس و جو و موقعیت 7 برای پرس و جوی دیگر ظاهر شود، میانگین موقعیت 5 ((3+7)/2) خواهد بود. (Clicks / Impressions * 100)

مراحل انجام سئو سایت

۱. سئو تکنیکال یا فنی

سئو تکنیکال یا فنی - سئو چیست

سئو تکنیکال فرآیند حصول اطمینان از این است که یک وب سایت با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک مطابقت دارد. عناصر مهم سئوی فنی شامل خزیدن، ایندکس نمودن، رندرینگ و معماری وب سایت است.

شما می‌توانید بهترین سایت را با بهترین محتوا داشته باشید. اما اگر سئوی تکنیکال شما بهم ریخته است، پس قرار نیست سایت شما رتبه بندی شود.

در ابتدایی‌ترین سطح، گوگل و سایر موتورهای جستجو باید بتوانند صفحات وب سایت شما را پیدا کنند، بخزند، رندر کنند و ایندکس کنند. در نتیجه اهمیت چک لیست سئو فنی در میزان دیده شدن سایت شما بسیار زیاد است.

۲. سئو داخلی (on-page seo)

سئو داخلی (on-page seo) - سئو چیست

سئو داخلی یا سئو درون صفحه به عناصر سئوی که در صفحه وب یا کد سایت اشاره دارد. نمونه‌هایی از سئوی داخلی شامل تولید محتوای متنی، سرفصل‌ها و تیترها، بهینه‌سازی تصویر، تگ‌های عنوان، توضیحات متا، داده‌های ساختاریافته، تولید محتوای تصویری موارد دیگر است.

همچنین پیوندهای داخلی، پیوندی از یک صفحه در وب سایت شما به صفحه دیگری در وب سایت شما است. هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینک‌ها برای یافتن محتوای وب سایت شما استفاده می‌کنند. هر چه یک صفحه لینک‌های بیشتری دریافت کند از نظر موتورهای جستجو اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، لینک‌های داخلی خوب برای سئوی شما بسیار مهم هستند.

توجه داشته باشید که لینک‌های داخلی،‌هایپرلینک‌هایی در یک صفحه از سایت شما هستند که خواننده را به یک صفحه هدف در سایت شما هدایت می‌کند، در حالی که یک لینک خارجی، یک لینک است که خواننده را به یک صفحه معتبر در یک وب سایت دیگر هدایت می‌کند. هر دو نوع پیوند به سایت شما کلیدی هستند، زیرا رتبه شما را در نتایج جستجوی گوگل افزایش می‌دهند.

۳. سئو خارجی (off-page seo)

سئو خارجی (off-page seo) - سئو چیست

سئو خارجی (که “سئوی خارج از سایت” نیز نامیده می‌شود) به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام می‌شود تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) تأثیر بگذارد. این کار توسط سایر منابع معتبر در اینترنت (صفحه‌ها، سایت‌ها، افراد و …) انجام می‌شود.

بهینه سازی برای عوامل رتبه بندی خارج از سایت شامل بهبود درک موتور جستجو و کاربر از محبوبیت، مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتبار سایت است. این امر توسط سایر مکان‌های معتبر در اینترنت (صفحات، سایت‌ها، افراد و غیره) انجام می‌شود که به وب‌سایت شما پیوند می‌دهند یا آن را تبلیغ می‌کنند، و به طور مؤثر کیفیت سئو محتوای شما را تضمین می‌کنند.

تکنیک‌های سئو

کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه - سئو سایت چیست

سئو کلاه سیاه عملی است که برخلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجو برای دستکاری SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) برای دستیابی به رتبه‌بندی بالاتر عمل می‌کند. بازاریابان که از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند ممکن است جریمه‌های گوگل دریافت کنند، از موتورهای جستجو پاک شوند یا رتبه آنها به طور کامل کاهش یابد.

برخی تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه شناخته شده به شرح زیر است:

  • اتوماسیون محتوا
  • صفحات درگاه
  • متن یا پیوندهای پنهان
  • کلیدواژه پر کردن
  • گزارش سایر رقبا (یا سئو منفی)
  • ریدایرکت‌های پنهان
  • پنهان کاری
  • بک لینک pbn (یکی از روش‌های ایجاد بک لینک می‌باشد که در صورتی که به درستی ایجاد نشود به عنوان سئو کلاه سیاه شناخته شده و شامل پنالتی گوگل می‌شود.)

کلاه سفید

سئو کلاه سفید - سئو چیست

سئو کلاه سفید مجموعه ای از تاکتیک‌های تایید شده بهینه سازی موتور جستجو است که برای افزایش موقعیت وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) طراحی شده است. نتایج موتورهای جستجو که در نتیجه روش‌های تایید شده ظاهر می‌شوند، به جای پرداخت یا دور زدن قوانین موتورهای جستجو، نتایج جستجوی ارگانیک نامیده می‌شوند.

تکنیک‌هایی که معمولا در سئو کلاه سفید استفاده می‌شود عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی دقیق
  • تجزیه و تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی
  • بازنویسی متا تگ‌ها برای ارتباط بهتر
  • بک لینک دادن به سایت‌هایی که مرتبط و ارزشمند هستند
  • ایجاد لینک از طریق تولید محتوای صوتی، تولید محتوای گرافیکی ارزشمند برای خوانندگان

کلاه خاکستری

کلاه خاکستری - سئو چیست

سئو کلاه خاکستری یک روش سئو است که ترکیبی از سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است. سئوی کلاه خاکستری ریسک بیشتری نسبت به سئو کلاه سفید دارد. در سئو خاکستری از دستورالعمل‌های موتور جستجو برای افزایش رتبه صفحه در SERP‌ها استفاده می‌کند. در واقع تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، سیاه را به رنگ سفید در می‌آورند.

برخی تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از دامنه‌های منقضی شده
  • لینک‌های خرید یا تجارت
  • استفاده از شبکه‌های وبلاگ خصوصی (PBN)
  • ساخت میکرو سایت‌ها و وبلاگ‌ها
  • محتوای چرخشی
  • ایجاد محتوای تکراری
  • خودکار کردن محتوا
  • افزایش چگالی کلمات کلیدی با متن پنهان
0 0 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها